Hoe controleer je een grafisch ontwerp voor een papieren beker met logo?

Stap-voor-stap handleiding voor het controleren van het grafisch ontwerp, de kleuren en de proefdruk van bedrukte papieren bekers op maat

1. Technische aspecten controleren

Doorloop alle richtlijnen op alle pagina’s van de betreffende merkproductsjabloon

Meestal zien deze dingen eruit zoals hieronder (voorbeeld). Controleer ze allemaal stap voor stap.

  • Maak één open, bewerkbaar .pdf vectorbestand met het artwork op één aparte laag.
  • Alle essentiële afbeeldingen moeten binnen het ‘veilige gebied’ worden geplaatst.
  • De achtergrond van je grafisch ontwerp moet het hele ‘afdrukgebied’ vullen.
  • Buig logo en teksten volgens het richtlijnraster, anders zien rechte teksten er gebogen uit op de beker.
  • Alle afbeeldingen die in het grafisch ontwerp worden gebruikt, moeten van minimaal 300 dpi kwaliteit zijn.
  • Plaats alle afbeeldingen in het bestand, link ze niet.
  • Converteer alle lettertypen naar krommen.
  • Gebruik geen lijnen dunner dan 1 pt. omdat ze kunnen afwijken van het scherm.
  • Wees voorzichtig met kleine tekst onder 6 pt. evenals kleine symbolen zoals ©, ™, ®, etc., omdat deze mogelijk niet leesbaar zijn.
  • Gebruik voor de diepzwarte kleur op de uniforme achtergrondkleur C30 M30 Y30 K100.
  • Houd er rekening mee dat kleine verschillen (tot 20%) tussen kleuren nauwelijks zichtbaar kunnen zijn op een uiteindelijke afdruk.
  • Gebruik alleen CMYK-kleuren. Kleuren uit andere ruimtes, zoals Pantone, RAL, enz. worden automatisch geconverteerd naar CMYK en de resultaten van een dergelijke conversie kunnen niet de basis zijn voor een klacht.
  • Houd er rekening mee dat verschillende patronen en horizontale lijnen die rond de cup lopen mogelijk niet samenkomen op de verticale naad van de cup. Verticale verplaatsingen kunnen tot enkele mm bedragen.
  • Door het verschil in het gebruikte papier kunnen de witte kleur en de temperatuur van de buitenste laag van de beker verschillen van de binnenste laag, verpakking en verzegeling.
Grafisch ontwerp van papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel gedrukt logo: rainbowcups grafisch ontwerp op maat gemaakte papieren bekers

2. Kleuren controleren

Kleurwetenschap is een complexe materie

Kleurevaluatie is een heel lastig onderwerp, omdat het afhangt van: hoe we de kleuren in ons hoofd waarnemen (het verwerkt ze, afhankelijk van de aangrenzende kleuren en patronen), onze leeftijd (oudere mensen hebben de neiging om kleuren warmer te zien), hoeveel soorten kleurreceptoren we in ons oog hebben (meestal heeft iedereen er 3, maar er zijn mensen die er 4 of 2 hebben). In het geval van een proefafdruk hangt dit af van de druktechniek, het afdruksubstraat (soort papier of transparant plastic) en de lichtbron (omdat we het licht zien dat door de afdruk wordt gereflecteerd). In het geval van transparante plastic bekers wordt dit ook gecompliceerd omdat de gedrukte kleur afhankelijk is van de kleur eronder (zoals een witte achtergrond die is toegevoegd voor betere reflectie) of de kleur van de drank die in de beker wordt geschonken. In het geval van het evalueren van kleuren met behulp van computers wordt het nog lastiger, omdat 99% van de computerschermen niet in staat is om de drukkleuren weer te geven (ze vallen buiten hun kleurruimte). Druktechniek is ook een heel belangrijk onderwerp, omdat de kleuren die in CMYK worden gedefinieerd niet definitief zijn, maar alleen de verhoudingen van de inkten die moeten worden gemengd. Bovendien zijn er druk- en productietoleranties, dus de kleuren op het eindproduct kunnen +/-15% afwijken van de ontwerpwaarden.

Het is echt de moeite waard om even de basisbeginselen op Wikipedia te lezen over kleurruimte, kleur en kleurwaarneming in het algemeen.

In een perfecte wereld zal alles gekalibreerd zijn, maar in werkelijkheid is het heel moeilijk om met de klant op afstand samen te werken, en vaak zelfs onmogelijk omdat het opweegt tegen de prijs van het product zelf. Dus zelfs als je klant het grafisch ontwerp volledig accepteert, kun je bij het eindproduct te maken krijgen met een claim op basis van kleur, omdat ze de kleuren in eerste instantie misschien op een heel verkeerde manier hebben beoordeeld.

Kleurproef

Hieronder zullen we enkele beperkingen opnoemen die geassocieerd worden met verschillende soorten proefdruktechnieken.

 

  • In het geval van een SPR – gekalibreerde proefdruk (gekalibreerde afdruk) kunnen er kleurafwijkingen zijn door verschillen in druktechnologie en gebruikte ondergrond (papiersoort), maar ook door het type licht dat wordt gebruikt om de proef te beoordelen. Er moet natuurlijk daglicht of een gekalibreerde lichtbron worden gebruikt, anders kan het beoordelen van kleuren in kunstlicht tot fouten leiden, zoals bijvoorbeeld bruin dat er paars uitziet. Sommige papiersoorten reflecteren licht op een andere manier dan andere, en op dezelfde manier absorberen sommige papiersoorten inkt veel meer dan andere, wat ook invloed heeft op de kleuren. Kalibratie helpt om sommige van deze problemen te beperken, maar is niet perfect. Dus als je een grote bestelling hebt en een klant die gevoelig is voor zijn bedrijfskleuren, is dit de beste manier om kleuren te evalueren.

 

  • In het geval van een gedrukte proefdruk (ongekalibreerde afdruk) kunnen er kleurafwijkingen zijn door verschillen in druktechnologie en gebruikte ondergrond (papiersoort), maar ook door de kleurweergave door je ongekalibreerde kantoorprinter of online drukkerij. Bovendien voegen we alles toe wat eerder is gezegd over het licht en het papier. Verwacht niet te krijgen wat je ziet.

 

  • In het geval van een digitale proefdruk (gekalibreerde computermonitor) zullen de kleuren afwijken door verschillende kleurweergave van je monitor (emissief vs. reflectief), vaak een gebrek aan de juiste configuratie van grafische ontwerpsoftware of een gebrek aan up-to-date kalibratie. Monitoren gebruiken ook een emitterende lichtbron, wanneer de afdruk reflecterend is. Computermonitoren die CMYK-kleurruimte dekken, moeten 99% AdobeRGB of DCI-P3 kleurruimte dekken. Deze monitoren worden wide gamut genoemd en veel leveranciers hebben er andere marketingnamen voor, zoals dreamcolour of andere. Verwacht echter niet dat je precies krijgt wat je ziet.

 

  • In het geval van een digitale “proefdruk” (standaard computermonitor) zullen de kleuren afwijken door de verschillende kleurweergave van je monitor en de beperkte kleurruimte die ze kunnen reproduceren. Bovendien ontbreekt elke kalibratie van de monitor en de software. Monitoren gebruiken ook een emitterende lichtbron wanneer de afdruk reflecterend is. Printkleuren zijn onmogelijk weer te geven op sRGB-monitoren, omdat hun kleurruimte gewoon kleiner is. Een dergelijke opstelling gebruiken om kleuren te evalueren is het slechtste idee van allemaal, verwacht gewoon niet te krijgen wat je ziet.

Het belangrijkste doel van een proefdruk is een algemene beoordeling van het grafisch ontwerp, de verdeling van de elementen, de grootte en de juistheid van de teksten, maar het zal nooit een 100% afspiegeling zijn van de uiteindelijke afdruk, vooral niet van de kleuren.

Zorg er dus voor dat je klant dat allemaal begrijpt en dat er geen kortere weg is genomen om hem dat uit te leggen. Anders kunt u te maken krijgen met claims van klanten.

Als antwoord op een vraag: kunnen we een kleine testrun doen, slechts een paar stuks van uw merkproduct om kleuren te evalueren? Het is ja en nee.

Door de manier waarop onze productie is georganiseerd, zou het je hetzelfde kosten als MOQ (minimum bestelhoeveelheid), dus vaak is het hetzelfde als 1000 op maat gemaakte papieren bekers bestellen, dus we doen het gewoon niet apart. Houd er ook rekening mee dat onze druktechnieken veranderen, dus als je 1000 bekers en 100.000 bekers bestelt, gebruiken we een andere techniek, wat ook gevolgen kan hebben voor de kleuren. Maar er is een andere manier om te controleren hoe het ontwerp eruit zal zien op een beker – zie hierboven (schaar en plakband).

Ben je bang dat de kleuren in druk zullen werken zoals jij wilt?

Bestel een proefdruk (SPR) – een gekalibreerde digitale afdruk die de kleuren van het eindproduct simuleert, en bekijk deze bij jou thuis in verschillende lichtomstandigheden. Wees je er echter van bewust dat kleine afwijkingen in kleuren nog steeds mogelijk zijn door het gebruik van verschillend papier en druktechnieken, maar toch is het een veel betere methode voor kleurbeoordeling dan kijken op een niet-gekalibreerde computermonitor met een beperkte sRGB-kleurruimte.

Grafisch ontwerp van eco-papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel bedrukt logo: SPR-voorbeeld_afdruk

3. Plaatsing en grootte controleren

Benieuwd hoe uw gekozen maatwerkproduct eruit zal zien?

Bestel de productvisualisatieservice (VIS) en wij bereiden deze voor op basis van een kant-en-klaar grafisch ontwerp dat u ons aanlevert. Het is een 2D-weergave van een 3D-model met jouw afbeeldingen erop.

Grafisch ontwerp van papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel gedrukt logo: rainbowcups grafisch ontwerp op maat gemaakte papieren bekers
Grafisch ontwerp van eco papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel bedrukt logo: KPI-200TW (10) Thermische dubbelwandige (TW) papieren koffiebeker met aangepaste bedrukking 200-250 ml, 8 oz (VIS2)

Grafisch ontwerp voor papieren beker met logo op rainbowcups-sjabloon

Visualisatie (3D render)

Eindproduct (echte foto)

Andere voorbeelden van visualisaties (VIS) van bedrukte papieren bekers op maat:

Grafisch ontwerp van eco-papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel afgedrukt logo: visualisatie grafisch ontwerp papieren bekers (66)
Grafisch ontwerp van eco-papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel afgedrukt logo: visualisatie grafisch ontwerp papieren bekers (40)
Grafisch ontwerp van eco-papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel afgedrukt logo: visualisatie grafisch ontwerp papieren bekers (45)
Grafisch ontwerp van papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel afgedrukt logo: visualisatie grafisch ontwerp papieren bekers (51)
Grafisch ontwerp van eco-papieren bekers, ijsbekers, geportioneerde suiker op maat gemaakt met individueel afgedrukt logo: visualisatie grafisch ontwerp papieren bekers (10)

4. De beste manier om het grafisch ontwerp van de gemerkte papieren beker te controleren

Neem de tape en schaar in je handen!

Bestel gewoon SPR (gekalibreerde voorbeeldafdruk), of print zonder schaal het grafisch ontwerp van het regenboogcups-sjabloon in schaal 1:1 (maar u zult de kleuren niet goed kunnen beoordelen). Knip het uit met een schaar langs de kniplijn en plak de zijkanten aan elkaar om een beker zonder bodem te vormen. Zet in op een bestaande witte beker of een ander papieren bekermonster.

Houd er rekening mee dat verschillende patronen en horizontale lijnen die rond de beker lopen mogelijk niet samenkomen op de verticale naad van de papieren beker. Verticale verplaatsingen kunnen oplopen tot een paar mm, wat resulteert in een ander resultaat dan verwacht (zie het voorbeeld hiernaast, het is naaien, maar het idee is hetzelfde).

Controleer vervolgens of alle teksten en logo’s de juiste grootte hebben, op de juiste plaats staan en op de juiste manier gebogen zijn. Controleer of de teksten en logo’s duidelijk zichtbaar zijn en niet vervormd zijn (of juist vervormd). Als gevolg van de geometrie van de papieren beker (het is een omgekeerde, uitgesneden kegel) moet het logo of de tekst, als je wilt dat het logo of de tekst recht op de beker staat, op het ontwerp worden gebogen naar het gele raster. Als je een rechte lijn of tekst op het ontwerp laat staan, wordt dit gezien als een curve.

Houd er rekening mee dat door het verschil in het gebruikte papier, de witte kleur en kleurtemperatuur van de buitenste laag van de beker kan verschillen van de binnenste laag, verpakking en verzegeling.

Controleer alles onder het daglicht en zorg ervoor dat je 100% tevreden bent met het resultaat en je bewust bent van mogelijke afwijkingen met betrekking tot de plaatsing, vervormingen en kleuren. Controleer twee keer alle teksten en grafische elementen, want we drukken precies af wat je ziet.

Zorg ervoor dat je dat allemaal doet voordat je het grafisch ontwerp definitief accepteert, want als het eenmaal in productie is, is het al te laat.

Zorg ervoor dat je klant goed op de hoogte is van het bovenstaande en al deze zaken en nuances begrijpt, realistische verwachtingen heeft en het grafisch ontwerp op de juiste manier heeft gecontroleerd, anders kun je echt in de problemen komen.

Lees verder in deze gids voor experts over hoe je zelf bedrukte papieren bekers kiest, bestelt en ontwerpt